Akvizícia západoslovenskej fajansy
Múzeum mesta Bratislavy má vo svojich zbierkach rozsiahlu a kvalitnú zbierku západoslovenskej fajansy, ktorej základ bol vytvorený ešte v období rakúsko-uhorskej monarchie a potom najmä v medzivojnovom období. V posledných dvoch desaťročiach sa tento súbor dopĺňal len sporadicky, ojedinelými akvizíciami, a to najmä z obchodov zo starožitnosťami.
Vďaka dotácii poskytnutej z Fondu na podporu umenia sa v roku 2016 podarilo kolekciu západoslovenskej fajansy v múzeu obohatiť o šesť kvalitných exemplárov nadobudnutých kúpou od súkromného zberateľa.
Tri akvizície z tohto súboru pochádzajú z druhej polovice 18. storočia. Ide o značkované výrobky významnej manufaktúry na výrobu fajansy v Holíči, ktoré sa už na starožitníckom trhu vyskytujú pomerne zriedkavo.
Kanvica helmovitého tvaru je typickým holíčskym výrobkom obdobia rokoka. Napriek svojmu rovnakému tvaru sa jednotlivé exempláre takýchto kanvíc odlišujú detailmi motívov maľovanej kvetinovej výzdoby, vytvorenej tzv. muflovými farbami, umožňujúcimi väčšiu farebnú rozmanitosť a jemnejšiu prácu s detailom.
Nádoba menej obvyklého hruškovitého tvaru s monochrómnym ozdobným medailónom, vytvoreným z rokajov a malých kvetiniek, pôvodne pravdepodobne používaná na lekárenské účely, je unikátna tým, že bola sekundárne upravená na vázu pripevnením ozdobných kovových držadiel.
Z Holíča pochádza aj veľký tanier resp. misa s kvalitne maľovanou asymetricky komponovanou kvetinovou výzdobou a plasticky tvarovaným zvlneným okrajom.
Dokladom vplyvu holíčskej fajansy na produkciu západoslovenských džbankárskych stredísk je malý plytký tanier na okraji s tromi rôznymi horizontálne komponovanými kvetinovými motívmi. Na jeho dne dominuje veľký jemne maľovaný purpurový kvet ruže. Tanier je datovaný rokom 1807 a podľa značky na dne ho možno identifikovať ako výrobok z Bolerázu, zrejme ako prácu niektorého z tamojšej rodiny džbankárskych majstrov Turanovičovcov.
Dva najmladšie artefakty zo súboru sú autorskými prácami známeho slovenského džbankára majstra Ferdiša Kostku (1878 – 1951), ktorý žil a tvoril v Stupave. Vázičky hruškovitého tvaru, tvarovaním svojich držadiel pripomínajúce amfory, sú riešené ako pendanty na vypuklých častiach zdobené odlišnými maľovanými kvetinovými kyticami. Pochádzajú zo 40. rokov 20. storočia.
Mgr. Zuzana Francová, kurátorka
Zobraziť vyhľadávací formulár »